Vítr a Vánek – triptych

Jan Preisler

Jan Preisler - Vítr a Vánek – triptych
VV roce 1896 vytvořil Preisler triptych Vítr a vánek, jehož koncepce a novátorské pojetí formy alegorického námětu vzbudily pozornost. Byl publikován jako programové dílo v prvním čísle Volných směrů. Zejména ženská alegorii byla spojována recepce francouzského intimismu devadesátých let jako první důsledným projev modernismu u nás. Alegoričnost odpovídá ještě novoromantismu, avšak antické mytologické téma je posunuté do poetické metafory symbolismu. Inspiroval se Rodinovou plastikou Fugit Amor. Koncepce vychází ze symbolického zdvojení, jak v ženské personifikaci Vánku na postranních křídlech, tak v letících mužských figurách, které jsou rozlišeny na drsný severák Boreas a na jižní vítr Zefýr s oplodňující silou a erotickou touhou. Technika jemně roztíraného uhlu. Byla i aktuálním mediem pro přenos intimity, zjevného i tušeného.
datace:
rozměry: výška 400/400/400 mm
šířka 533/855/540 mm
materiál: papír
technika: uhel
inventární číslo: K 13959
licence: Creative Commons License volné dílo

další díla

Rembrandt van Rijn - Pohled na Omval před Amsterodamem Wenzel August Hablik - Světélkující řasy. Akvárium v Neapoli František Bílek - Jak paprsek Slunce na dřevě života umíral Josef Mánes - Pískovcové skály se stromy na Hruboskalsku Pieter Bruegel starší - Lesní krajina s pěti medvědy Alfred Kubin - Obří kuřata Ludvík Kohl - Interiér chrámu se sochou Pallas Athény Karel Škréta - Umučení sv. Vavřince Antonín Mánes - Mlha v údolí Zelené hory u Nepomuku Otto Gutfreund - Kubistická komposice – hlava