Mlha v údolí Zelené hory u Nepomuku

Antonín Mánes

Antonín Mánes - Mlha v údolí Zelené hory u Nepomuku
Kolem roku 1830 začal Mánes měnit přístup ke krajinomalbě a posunul se k osobnější angažovanosti. Objevuje se barevná i tvarová proměna přírodních prvků v krajině, reálné pohledy s vzdušnou perspektivou. V duchu máchovského a německého romantismu sbíral Mánes do náčrtníků záznamy a dojmy z putování českou krajinou v kontextu s českou historií. Cesty se uskutečňovaly v létě a vázaly se na pozvání šlechtických zaměstnavatelů. Podobně tomu bylo v srpnu 1831, kdy umělec setrvával u Colloredo-Mansfeldů u Nepomuku na Zelené Hoře. Mánes zde dokonale spojil prvotní záznam v suverénní malbě akvarelu s osobním prožitkem a lyrickým účinkem. Častá přítomnost zelené barvy (Mánes často používal zvláštní odstín – mitisovou zeleň) může být chápana jako symbol přírody, hledání pravdy a lidské podstaty.
datace:
rozměry: výška 223 mm
šířka 347 mm
materiál: papír
technika: akvarel
značení:
inventární číslo: K 198
licence: Creative Commons License volné dílo

další díla

Josef Mánes - Studie ženského aktu Pablo Picasso - Zátiší se sklenicí, lahví a hrací kartou Henri de Toulouse-Lautrec - Sedící klaunka (Mlle Cha-U-Kao) Ludvík Kohl - Interiér chrámu se sochou Pallas Athény Václav Špála - Prokopské údolí Pieter Bruegel starší - Lesní krajina s pěti medvědy Emil Filla - Zátiší s láhví Vichy a sklenicí Miloš Jiránek - Visící Jánošík Aegidius Sadeler, Bartholomeus Spranger - Alegorický dvojportrét Bartholomea Sprangera a jeho zesnulé choti Christiny Josef Ignaz Mildorfer - Návrh výzdoby stropu pavilónu v Schönbrunnu