Opice sahající po odrazu měsíce ve vlnách

Kanó Cunenobu

Kanó Cunenobu - Opice sahající po odrazu měsíce ve vlnách
Námět opice patří k oblíbeným tématům malby z prostředí japonských zenových klášterů. Zde se opice zavěšená jednou rukou na větvi stromu marně snaží dosáhnout na odraz měsíce na vodní hladině. Zvíře působí komickým dojmem, který je umocněný jeho dlouhýma rukama a zježenou srstí, a zároveň je ilustrací zenového kóanu - "Zen je prst ukazující na měsíc". Jinými slovy - zen je pouhým prostředkem k dosažení osvícení, ne cíl sám o sobě. Opice se snaží uchopit odraz na hladině, nic netuší o existenci skutečného měsíce a symbolizuje tak tápající, neosvícené já. Její obraz, který je varováním před nesprávným pochopením metod zenového učení, je určen čerstvým adeptům zenu, a spadá tak do kategorie tzv. zenga, zenových obrazů s didaktickým obsahem. V malbě je zde využito široké škály štětcových technik. Malba je provedena vlhkým štětcem a v partiích stromu je využito efektu "vychrlené tuše" hacuboku, kdy je tuš různé tonality nanesena velmi rychlými tahy, čímž se dosáhne maximální zkratky a dílo nabývá spontánního charakteru. Srst opice je provedena technikou polosuchého, ve špičce roztřepeného štětce. Malíři školy Kanó se i během období Edo nechávali inspirovat tradicí japonské tušové malby období Muromači a nezřídka vycházejí přímo z děl čínských malířů období Sung a Jüan a pozdějších japonských interpretací těchto autorů, z nichž jmenujme alespoň Mu-čchiho, z jehož tušových prací v kurzívním slohu vychází též Cunenobuův pražský svitek.
datace:
rozměry: výška 113 cm
šířka 27 cm
materiál: papír
technika: malba tuší
značení:
inventární číslo: Vm 444
sbírka: Sbírka umění Asie a Afriky
licence: Creative Commons License volné dílo