Lučištník

Jošimicu

Jošimicu - Lučištník
Zpracování kovu má v japonské kultuře uměleckou i praktickou hodnotu, přičemž se obě tyto hodnoty úzce prolínají zejména ve zbrojířství. Japonské mečové záštity nejsou zdaleka jen praktickou součástí meče, ale také jeho ozdobou a často i výrazem svébytné osobnosti zbrojíře i nositele meče. Obdobné spojení mezi krásou a samurajským kodexem bušidó můžeme sledovat i v rysech bronzové sochy lučištníka. Bronzová figura je doplněna výložkami z dalších barevných kovů a slitin. Její autor, cizelér Jošimicu se původně věnoval výrobě mečových ozdob. Po zrušení samurajského stavu se ale soustředil na tvorbu pro západní odběratele. Dynamický postoj lučištníka v sobě tedy logicky nese stopy evropského vkusu a přístupu k figurální plastice, nicméně v soustředěném lučištníkově výrazu lze zároveň sledovat strnulou dramatičnost japonského portrétu.
datace:
rozměry: výška 46,5 cm
tematické celky:
materiál: bronz vykládaný barevnými kovy, dřevěný podstavec
inventární číslo: Vp 3226
licence: Creative Commons License volné dílo

další díla

Anonym - Skříňka s loveckým výjevem Pchu Žu - Básník Tchao Jüan-ming a jeho báseň Návrat Anonym, připsáno Wen Čeng-mingovi, Čou Č’-mien (1521-? (činný 1542-1606)) - Ostrov Pao-šan Jü Fej-an - Dvě pivoňky a dva čmeláci nesignovaný malíř školy Tosa - Paraván s ilustracemi k Vyprávění o Sagoromovi (Sagoromo monogatari) Anonym - Kuvéra Kató Mokuzaemon II. - Váza s motivem jeřábů a květinových keřů Anonym - Žena s dlouhými vlasy Anonym - Krasavice s vázou Anonym - Truhla s vypouklým víkem