Signovaná podobizna zobrazuje lorda Charlemonta (1728-1799) jako architekta oděného do antikizující tuniky s měřítkem v jedné ruce a náčrtem půdorysu stavby ve druhé. Lord se opírá o pamětní kámen věnovaný Vitruviovi. Na vysokém soklu za Charlemontovými zády je umístěna busta Andrey Palladia. Alegorická figura Architektury vysvětluje kreslícímu muži, že studia Vitruvia jsou již zbytečná, že by se měl raději soustředit na moderní architekturu reprezentovanou Palladiem. Malba vznikla po návratu lorda z jeho „Grand tour“ během Mengsova působení v Římě. V pozadí vzniku tohoto obrazu jsou pravděpodobně události spojené s Piranesiho svazkem Antichita Romae, pro jehož vydání počítal s Charlemontovou finanční podporou, kterou mu lord v minulosti přislíbil a posléze se ke svému slibu nehlásil. Piranesi tak byl lordovým chováním pobouřen, Charlemont však pravděpodobně vzhledem k vývoji svého názoru na architekturu a vzhledem k vlastní praxi v neoklasicistním stylu ztratil o Piranesiho práci zájem. V roce 1757 napsal Lettere di Giustificazione scritte a Milord Charlemont, které distribuoval mezi své římské a britské přátele. Mengs dostal také jeden výtisk. Podobizna lorda Charlemonta však v té době již byla pravděpodobně hotová.