Ičikawa Ebizó V. jako Sekibei odhalující svou pravou identitu coby intrikán Ótomo no Kuronuši

Utagawa Kunisada (Tojokuni III.)

Utagawa Kunisada (Tojokuni III.) - Ičikawa Ebizó V. jako Sekibei odhalující svou pravou identitu coby intrikán Ótomo no Kuronuši
List pochází ze série „Srovnání pěti elementů“ (Nazorae gogjó zukuši no uči) a je označen titulem „Dřevo bažící po královské koruně“ (Ói wo nozomu ki). Ičikawa Ebizó V. se zde představuje jako zlý intrikán Ótomo Kuronuši z taneční hry žánru kabuki „Mýto“ (Seki no to), kterou napsal roku 1784 Takarada Džurai a je založena na hře nó Sumizome zakura pojednávající o vztahu dvou básníků z 9. století, protagonistů skupiny Šesti básnických geniů Rokkasen, Ono no Komači a Ótomo Kuronušiho. Ono no Komači je milenkou Munesady, jenž úspěšně překazil intriky zrádného dvořana Kuronušiho proti císaři Tenmeiovi. Kuronuši se snaží Munesadu zabít a špehuje ho na mýtu u Ósaky, kde se hrdina ukrývá a kde ho uprostřed zimy navštíví i krásná Komači. Kuronuši převlečený do obyčejného zimního kimona za strážce mýta Sekibeie se opije a chce porazit posvátnou sakuru, v níž spočívá duše zesnulého císaře. Duch stromu Sumizome mu v tom však zabrání. Na listě vidíme portrét Kuronušiho v okamžiku, kdy odhalil svou pravou podobu a v aktu rychlého převleku na scéně zaměnil kostkované vatované kimono za černý brokát dvořana. Dvořan a básník Ótomo Kuronuši má šedé líčení kumadori, naznačující jeho záporný charakter a na čele má nad obočím dvě tečky - znak svého vysokého postavení u císařského dvora (kurai-boši). Je oblečen do skvělého dvorského roucha a v ruce třímá sekyru, kterou se chystá podrazit prastarou sakuru. Tanec zlého dvořana a ducha černé sakury Sumizome zpodoboval Kunisada v mnohých obměnách, několikrát i jako surimono. (Srov. Helena Honcoopová, Kunisada, Praha 2005, s. 207)
datace:
rozměry: výška 35,5 cm
šířka 24,5 cm
materiál: papír
technika: barevný dřevořez
značení:
inventární číslo: Vm 4426
sbírka: Sbírka umění Asie a Afriky