DO 4186 představuje zajímavou kompozici, kombinující několik typu a motivů cranachovských mariánských obrazů. Zároveň zde zaznívá i ohlas vlivu Albrechta Dürera - zejména jeho rytiny Madona sedící na drnové lavičce či obrazu Madona s dítětem z National Gallery of Art ve Washingtonu. Na našem obraze Madona sedí na drnové lavičce, výhled do krajiny částečně zakrývá červený závěs. Dítě stojí na podušce, v pravici má jablko. Druhé jablko drží v pravé ruce Marie, analogicky znázorněná jako druhá Eva. Autor této desky vyšel z Cranachovy dílny; jednotlivé motivy přesně převzal, přesto tvář Marie, lineárně provedené záhyby jejího roucha, závěs, jenž poodhaluje krajinu, poukazují k jinému tvůrci, a to konkrétně k Mistru IW. Tento malíř, jenž byl nejprve činný v Cranachově dílně, se následně osamostatnil a založil si svou vlastní dílnu. V rozmezí let asi 1520/1525-1540/1550 dodával obrazy zejména do příhraničních oblastí severozápadních Čech (hlavně do kláštera Oseku, do Kadaně, Mostu, Litoměřic, ale též i do Prahy). Badatelé se mnohokrát snažili jeho iniciály spojit s různými jmény, např. s lounským malířem Janem Wrtilkou, dále pak s Johannem Willensteinem či Jakobem Woydtem -, pro žádnou z těchto hypotéz se ale nedohledaly dostatečné argumenty či prameny. Madona s dítětem je datovaná 1525, avšak nenese monogram IW. Přesto mu ji na základě stylového srovnání můžeme připsat. Samotná tvář Marie, zpracování jejích vlasů i draperie je velmi blízká téže světici na desce Navštívení na Želinském oltáři (Oblastní muzeum v Chomutově). Závěs s krajinou, ohraničenou zídkou, se zase objevuje na desce Judita s hlavou Holofernovou ze sbírek kláštera Strahov (1525). K Mistru IW ukazuje i užití Dürerovy předlohy a další analogie, jež se odhalily během technologického průzkumu.