Polopostava ženy s obnaženým poprsím (Mona Vana Nuda)

Joos van Cleve (?)

Joos van Cleve (?) - Polopostava ženy s obnaženým poprsím (Mona Vana Nuda)
Polopostava ženy s obnaženým poprsím je parafrází Leonardovy Mony Lisy. Původní inspirace je italská, charakter práce nizozemský, ořechové dřevo se často užívalo ve Francii. Spojení těchto tří elementů pak naznačuje, že před sebou máme „produkt“ fontainebleauské školy. Podklad tvoří přírodní křída, používaná v Záalpí. Jako autor tohoto - snad záměrně vytvořeného - Leonardova falza připadá v úvahu Joos van Cleve, obdivovatel Leonarda, jenž pobýval ve Francii u dvora krále Františka I., a to nejspíše mezi lety 1529-1534. Prototypem naší práce byl Leonardův ztracený obraz Mona Vanna nuda, známý z četných napodobenin Leonardových lombardských následovníků. Jako bezprostřední předloha pak patrně sloužila malba ze sbírky Paolo Weiss v Římě. Typ zobrazení ženy s obnaženým poprsím vedl k vyslovení názoru, že jde o zpodobnění milostnice krále Františka I.
datace:
rozměry: výška 89 cm
šířka 69,6 cm
materiál: dřevo ořechové
technika: olej
značení:
inventární číslo: O 9316
sbírka: Sbírka starého umění