Sedící žena s pokrčenými koleny

Egon Schiele

Egon Schiele - Sedící žena s pokrčenými koleny
Schieleho zajímala jej svébytná řeč lidského těla vznikající v jemných i extrémních psychických a sexuálních proměnách. V roce 1915 Schiele uzavřel sňatek s Edith Harmsovou. Ta se svou sestrou Adele převzala i roli modelky. Sedící modelka je v prázdném prostoru a vyniknou její gesta. Přestože jde o blízkou ženu, milovanou Edith, je v provokativním uvolněném posazení s černými punčochami, s nahrnutou bílou spodničkou. Celkový výraz dotváří výrazná barevnost a samotná stopa po nanášení barvy kvaše. Schiele zkoumal a aranžoval pózy modelek a tak docházelo ve výsledku k deformaci až grotesknosti. Narušil zažitý kontrast mezi krásou a ošklivostí a přišel s provokativní koncepcí novým spojením formy a emocí, které v pozdní době posunul víc k tajemnosti.
datace:
rozměry: výška 460 mm
šířka 305 mm
tematické celky:
materiál: papír
technika: tužka, kvaš
značení:
inventární číslo: K 17864
licence: Creative Commons License volné dílo

další díla

Hornorýnský mistr 15. stol. - Sv. Kryštof Jakub Schikaneder - Utonulá Federico Zuccari - Návrh výmalby čtyř svrchních zón severozápadního pole dómu ve Florencii Giovanni Battista Piranesi - Římské veduty - Bazilika San Paolo fuori le Mura v Římě Jan Preisler - Vítr a Vánek – triptych Agostino Carracci, Tizian - Tizianův portrét Václav Špála - Prokopské údolí Anton Kern - Rozhodnutí o spáse lidstva Kristovou obětí Aegidius Sadeler, Bartholomeus Spranger - Tři Marie vracející se od Kristova hrobu Josef Ignaz Mildorfer - Návrh výzdoby stropu pavilónu v Schönbrunnu