Antonio da Trento, Francesco Mazzola (zvaný Parmigianino) - Narkkisos a Echó
Antoniovi da Trento, o jehož životě se neví takřka nic, bylo připsáno kolem třiceti grafických listů. Všechny vznikly podle předloh Parmigianina, s nímž spolupracoval, a byly provedeny technikou šerosvitového dřevořezu. Tato technika se v Itálii v 16. století těšila značné oblibě, a to pro výraznější malířský efekt oproti dřevořezu či mědirytu. Antoniovy rytiny se vyznačují důrazem na linii a silnými kontrasty světla a stínů. Námět zde není zcela jasný. Tradičně byla rytina označována jako Sedící nahý muž při pohledu zezadu, teprve později byl námět určen jako Narkkisos a Echó, jeden z příběhů Ovidiových Proměn. Krásný mladík Narkkisos odmítal lásku svých ctitelů, včetně nymfy Echó. Ta zármutkem chřadla, až z ní zbyl jen hlas. Narkkisos se za trest za svůj pyšný chlad zamiloval do svého vlastního odrazu na vodní hladině a utrápil se k smrti. Uvažovalo se však také o možnosti, že list zachycuje Endymióna s měsíční bohyní Seléné. Tito milenci mohli být spolu pouze tehdy, když pastevec Endymión spal. Seléné však bývá obvykle zobrazována s měsíčním srpkem na hlavě, a tento atribut zde nemá.
datace:
rozměry: výška 290 mm
šířka 187 mm
materiál: papír
technika: šerosvitový dřevořez, tisk ze dvou desek
inventární číslo: R 179524
licence: Creative Commons License volné dílo

další díla

Antonín Chittussi - Pohled na Paříž z Montmartru Pieter Bruegel starší - Lesní krajina s pěti medvědy Josef Mánes - Studie ženského aktu Claude Mellan - Tvář Kristova na roušce Veroničině Hans von Aachen - Curriculum vitae christianae Josef Bergler - Pololežící akt „spícího“ muže Andrea Mantegna - škola - Triumf Caesarův: Římští vojáci nesou válečné trofeje Václav Hollar - Antverpská katedrála Stefano della Bella - Pohřební slavnost za  Francesca de Medici v kostele svatého Vavřince ve Florencii Federico Zuccari - Návrh výmalby čtyř svrchních zón severozápadního pole dómu ve Florencii