Antonio da Trento, Francesco Mazzola (zvaný Parmigianino) - Narkkisos a Echó
Antoniovi da Trento, o jehož životě se neví takřka nic, bylo připsáno kolem třiceti grafických listů. Všechny vznikly podle předloh Parmigianina, s nímž spolupracoval, a byly provedeny technikou šerosvitového dřevořezu. Tato technika se v Itálii v 16. století těšila značné oblibě, a to pro výraznější malířský efekt oproti dřevořezu či mědirytu. Antoniovy rytiny se vyznačují důrazem na linii a silnými kontrasty světla a stínů. Námět zde není zcela jasný. Tradičně byla rytina označována jako Sedící nahý muž při pohledu zezadu, teprve později byl námět určen jako Narkkisos a Echó, jeden z příběhů Ovidiových Proměn. Krásný mladík Narkkisos odmítal lásku svých ctitelů, včetně nymfy Echó. Ta zármutkem chřadla, až z ní zbyl jen hlas. Narkkisos se za trest za svůj pyšný chlad zamiloval do svého vlastního odrazu na vodní hladině a utrápil se k smrti. Uvažovalo se však také o možnosti, že list zachycuje Endymióna s měsíční bohyní Seléné. Tito milenci mohli být spolu pouze tehdy, když pastevec Endymión spal. Seléné však bývá obvykle zobrazována s měsíčním srpkem na hlavě, a tento atribut zde nemá.
datace:
rozměry: výška 290 mm
šířka 187 mm
materiál: papír
technika: šerosvitový dřevořez, tisk ze dvou desek
inventární číslo: R 179524
licence: Creative Commons License volné dílo

další díla

Lucas Kilian, Bartholomeus Spranger - Rodina Páně Toyen (Marie Čermínová) - Kresba z cyklu Schovej se, válko! Josef Führich - Pastýř Jindřich nad zabitým Golem (13. výjev z cyklu Legenda o sv. Jenoféfě) Max Liebermann - Dvě děvčátka Michelangelo Anselmi - Studie uzdravení dívky posedlé ďáblem František Tkadlík - Podobizna Jaromíra Černína Hendrick Goltzius - Faëthón Antonio da Trento, Francesco Mazzola (zvaný Parmigianino) - Narkkisos a Echó Emil Filla - Zátiší s láhví Vichy a sklenicí Jacques Callot - Velký lov (La Grande Chasse)